Сторінки

Відкритий урок з української мови у 6 класі на тему:"Ступені порівняння прикметників".


ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ
З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ


6 КЛАС                        


            
Клас. 6а.                                Урок № 68                            Дата: 11.02.2016 р.

Тема  уроку. Ступені  порівняння прикметників.
                  
Мета  уроку. Повторити та поглибити знання учнів про групи прикметників за значенням,забезпечити засвоєння знань, умінь і навичок про ступені порівняння прикметників, їх творення і правопис;   формувати вміння утворювати вищий і найвищий ступені порівняння, навички правильного застосування прикметників в усному та писемному мовленні; розвивати зв’язне мовлення школярів, пам'ять, увагу, збагачувати словниковий запас слів учнів; виховувати естетичні почуття, глибоку пошану до людей.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: мультимедійна презентація до уроку, підручник, дошка, дидактичний матеріал (картки із завданнями).

Методи  роботи:
·        за типом пізнавальної діяльності: евристичний, пояснювально-ілюстративний, проблемний, частково-пошуковий;
·        активні: практичний метод, робота з книгою, інтерактивний.

Форми роботи: індивідуальна, парна, фронтальна.

Засоби роботи:
·        візуальні:таблиця, картки, мультимедійна презентація;
·        словесні: бесіда, пояснення.

Прийоми роботи: «Психологічна настанова» («До успіху»), гра-змагання «Хто швидше», лінгвістичне дослідження, гра «Ланцюжок», розподільний диктант, вправа «Коректор».

Цілі уроку.
Учні  повинні знати:
* вищий  і  найвищий  ступені  порівняння прикметників;
* правопис прикметників  вищого  та найвищого  ступенів.
Учні  повинні вміти:
* утворювати    форми   вищого   та  найвищого   ступенів  порівняння якісних  прикметників;
* правильно писати прикметники  вищого  та найвищого  ступенів  порівняння ;
* працювати  з таблицями ;
* правильно вживати прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння в усному та писемному мовленні.
Хід  уроку

I.                  Організаційний момент.
1.1.         Привітання.
1.2.         Перевірка готовності учнів до уроку.
1.3.         «Психологічна настанова» («До успіху»). (Слайд 2).
-         Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів. Для того, щоб впоратися на уроці із завданнями, будьте старанними та уважними.
Девіз уроку:    «Не просто слухати, а чути.
                          Не просто дивитися, а бачити.
                          Не просто відповідати, а міркувати.
                          Дружно і плідно працювати». (Слайд 3).

ІІ.     Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Гра-змагання «Хто швидше». (Слайд 4).
Учні отримують інформаційні картки.
Завдання: заповнити таблицю, визначивши групу прикметників  за значенням:
1.     -  якісний;
2.     – відносний;
3.     – присвійний;
4.     -  має ознаки відносного  й якісного.


Словоспо
лучення

а
б
в
г
д
е
є
ж
з
и
I










II











І варіант. а/ джерельна вода, б/ сільська дорога, в/ кришталева  совість,
г/ казковий герой, д/ козацький  ватажок, е/ мамина вишня, є/ сміливий крок, ж/ ніжний  погляд, з/ дідова рушниця, и/ теплий  дощ.

ІІ варіант. а/ весняний день, б/ смачне морозиво, в/ Лесина книга, г/літературний твір, д/ травневий  ранок, е/ залізний характер, є/ Сергіїв плеєр, ж/ дощовий ранок, з/ міський транспорт, и/ кислий  лимон.

Ключ
Словоспо
лучення

а
б
в
г
д
е
є
ж
з
и
I
2
2
4
2
2
3
1
1
3
1
II
2
1
3
2
2
4
3
2
2
1

Форма перевірки: взаємоперевірка.
Декілька учнів середнього рівня засвоєння знань працюють над виконанням індивідуальних завдань.

Картка 1.
З поданого тексту випишіть відносні прикметники (їх  є  6).
         Слово папір прийшло до нас через польську мову з німецької і зустрічається в книжках, починаючи з ХVІ століття. Німці взяли це слово з латинської мови (нею, як ви пам’ятаєте, розмовляли у стародавньому Римі; в середні віки в Європі нею писалися наукові праці). Римляни це слово, як і багато інших народів, узяли з грецької мови, а греки – у єгиптян. (А.Коваль).

Картка 2.
Підкресліть у поданих парах якісні прикметники.
Срібний кухоль – срібний голос;
кришталева ваза – кришталевий звук;
залізна миска – залізна воля;
кучеряве волосся – кучерявий вислів;
лимонне дерево – лимонний колір;
кам’яний будинок - кам’яне серце;
волошкові очі – волошкове поле;
дерев’яні руки – дерев’яний міст;
шовкові коси – шовкова сукня;
золоті слова – золотий ланцюжок.

2.2.  Фронтальне опитування.
-  Сформулюйте визначення прикметника.
-  На які групи за значенням поділяються прикметники?
-  Які прикметники називаються якісними? Наведіть приклад.
-  Які прикметники називаються відносними? Наведіть приклад.
-  Які прикметники називаються присвійними? Наведіть приклад.

2.3. Робота з текстом вірша В.Симоненка.
- Прочитайте поезію В.Симоненка. (Слайд 5).
- Зверніть увагу на початок рядків вірша. На яку ознаку вказують ці прикметники? (Найвищу ознаку предмета, про який говориться).
- Над чим ми будемо сьогодні працювати?
                   Найогидніші очі порожні,
                   Найгрізніше мовчить гроза,
                   Найнікчемніші дурні вельможі,
                   Найпідліша брехлива сльоза.
                   Найпрекрасніша мати щаслива,
                   Найсолодші кохані вуста,
                   Найчистіша душа незрадлива,
                   Найскладніша людина проста.
                                               В.Симоненко
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
-                     Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему «Прикметник». Але звернемо увагу на те, що прикметники виражають різну міру ознаки. Вміння правильно вживати в усному і писемному мовленні прикметники різних ступенів порівняння, запобігати мовним і мовленнєвим помилкам, вміння бачити в мові багатство духовності культури – це наше завдання сьогодні.

Цілі уроку. (Слайд 6).

Учні  повинні знати :
* вищий  і  найвищий  ступені  порівняння прикметників;
* правопис прикметників  вищого  та найвищого  ступенів.

Учні  повинні вміти  :
* утворювати    форми   вищого   та  найвищого   ступенів  порівняння якісних  прикметників;
* правильно писати прикметники  вищого  та найвищого  ступенів  порівняння ;
* правильно вживати прикметники вищого та найвищого ступенів порівняння в усному та писемному мовленні.
(Учні записують дату і тему уроку в зошити).

ІV. Первинне осмислення навчального матеріалу.

4.1. Лінгвістичне дослідження. (Слайд 7).
- Запишіть словосполучення, знайдіть прикметники.
Проблемне питання: Чи змінюється значення прикметника при утворенні нової форми?
                            Холодний день;
                            холодніший день;
                            найхолодніший день.
-         Яка різниця між визначеними прикметниками за значеннями?
-         Як утворено ці слова?
-         Якщо порівнювати прикметники, то який з них матиме вищий ступінь порівняння з попереднім, а який -  найвищий?
-         Зробіть висновок про особливості прикметників вищого та найвищого ступенів порівняння. (Ступені порівняння прикметників виражають різну міру ознаки предмета).

4.2. Гра «Ланцюжок». (Слайд 8).
 Розставте прикметники за ступенем поступового збільшення ознаки.
1.     Тихіший, тихий, найтихіший.
2.     Якнайсміливіший, сміливий, більш сміливий.
3.     Більш молодий, молодий, наймолодший.
V. Осмислення нових знань, понять.

5.1. Робота в парах. (Слайд 9).

Опрацювати теоретичний матеріал підручника – стор. 134-135.
Пошукове завдання: від яких прикметників творяться ступені порівняння, як?

5.2. Робота з таблицею. Фронтальна бесіда. (Слайд 10).

-         Що означають вищий і найвищий ступені порівняння?
-         Які форми є простими, а які складними? Доведіть.
-         Як утворюється проста форма вищого ступеня порівняння прикметників?
-         Як утворюється складена форма вищого ступеня порівняння прикметників?
-         Як утворюється проста форма найвищого ступеня порівняння прикметників?
-         Як утворюється складена форма найвищого ступеня порівняння прикметників?
-         Чи усі прикметники мають ступені порівняння прикметників?
(1-2 учні розповідають про творення ступенів порівняння прикметників).

5.3. Розподільний диктант. (Слайд 11).
- Розподіліть прикметники на дві групи: 1колонка – ті, від яких можна утворити ступені порівняння прикметників, 2 колонка – ті, від яких не можна утворити ступені порівняння прикметників.

Втомлений, солодкий, крихкий, озоновий, звірячий, щедрий, валютний, осінній, гарний, люблінський, вдалий, гордий, шкільний,кінний, Іванів, тривалий, український, китайський, милий.

Ключ. Підкресліть другу від початку букву й прочитайте назву відомого твору Всеволода Нестайка.

VІ. Закріплення набутих знань, умінь і навичок.
6.1. Тренувальна вправа. (Слайд 12).
- Утворіть просту і складену форму вищого та найвищого ступенів порівняння прикметників.
Вдалий – вдаліший, більш вдалий, найвдаліший, найбільш вдалий.
Голосний – голосніший, більш голосний, найголосніший, найбільш голосний.
Відомий – відоміший, менш відомий, найвідоміший, найменш відомий.
6.2. Вправа «Коректор». (Слайд 13).
- Знайдіть помилку.
1. Мої батьки самі найкращі.
2. Усім відомо, що материнська любов – сама безкорисливіша.
3. Найбільш улюбленіше заняття у нас з татом – розгадування кросвордів.
4. Найсолодкий сон – під бабусину казку.

VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 14).
1.     Вивчити теорію стор. 134-135.
2.     Письмова вправа 352.
3.     Диференційовано.  Виписати речення з прикметниками у формі вищого та найвищого ступенів порівняння:
І варіант – із підручника української літератури;
ІІ варіант – із підручника історії;
ІІІ варіант – із українських народних пісень.

VІІІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
-         Чи усі прикметники мають ступені порівняння прикметників?
-         Як утворюється проста форма вищого ступеня порівняння прикметників? Наведіть приклад.
-         Як утворюється складена форма вищого ступеня порівняння прикметників? Наведіть приклад.
-         Як утворюється проста форма найвищого ступеня порівняння прикметників? Наведіть приклад.
-         Як утворюється складена форма найвищого ступеня порівняння прикметників? Наведіть приклад.























Картка 1.
З поданого тексту випишіть відносні прикметники (їх  є  6).
         Слово папір прийшло до нас через польську мову з німецької і зустрічається в книжках, починаючи з ХVІ століття. Німці взяли це слово з латинської мови (нею, як ви пам’ятаєте, розмовляли у стародавньому Римі; в середні віки в Європі нею писалися наукові праці). Римляни це слово, як і багато інших народів, узяли з грецької мови, а греки – у єгиптян. (А.Коваль).

Картка 2.
Підкресліть у поданих парах якісні прикметники.
Срібний кухоль – срібний голос;
кришталева ваза – кришталевий звук;
залізна миска – залізна воля;
кучеряве волосся – кучерявий вислів;
лимонне дерево – лимонний колір;
кам’яний будинок - кам’яне серце;
волошкові очі – волошкове поле;
дерев’яні руки – дерев’яний міст;
шовкові коси – шовкова сукня;
золоті слова – золотий ланцюжок.

Картка 1.
З поданого тексту випишіть відносні прикметники (їх  є  6).
         Слово папір прийшло до нас через польську мову з німецької і зустрічається в книжках, починаючи з ХVІ століття. Німці взяли це слово з латинської мови (нею, як ви пам’ятаєте, розмовляли у стародавньому Римі; в середні віки в Європі нею писалися наукові праці). Римляни це слово, як і багато інших народів, узяли з грецької мови, а греки – у єгиптян. (А.Коваль).

Картка 2.
Підкресліть у поданих парах якісні прикметники.
Срібний кухоль – срібний голос;
кришталева ваза – кришталевий звук;
залізна миска – залізна воля;
кучеряве волосся – кучерявий вислів;
лимонне дерево – лимонний колір;
кам’яний будинок - кам’яне серце;
волошкові очі – волошкове поле;
дерев’яні руки – дерев’яний міст;
шовкові коси – шовкова сукня;
золоті слова – золотий ланцюжок.




Інформаційна картка.
Завдання: заповнити таблицю, визначивши групу прикметників  за значенням:
1.     -  якісний;
2.     – відносний;
3.     – присвійний;
4.     -  має ознаки відносного  й якісного.


Словоспо
лучення

а
б
в
г
д
е
є
ж
з
и
I










II











І варіант. а/ джерельна вода, б/ сільська дорога, в/ кришталева  совість,
г/ казковий герой, д/ козацький  ватажок, е/ мамина вишня, є/ сміливий крок, ж/ ніжний  погляд, з/ дідова рушниця, и/ теплий  дощ.

ІІ варіант. а/ весняний день, б/ смачне морозиво, в/ Лесина книга, г/літературний твір, д/ травневий  ранок, е/ залізний характер, є/ Сергіїв плеєр, ж/ дощовий ранок, з/ міський транспорт, и/ кислий  лимон.


Інформаційна картка.
Завдання: заповнити таблицю, визначивши групу прикметників  за значенням:
1.     -  якісний;
2.     – відносний;
3.     – присвійний;
4.     -  має ознаки відносного  й якісного.


Словоспо
лучення

а
б
в
г
д
е
є
ж
з
и
I










II











І варіант. а/ джерельна вода, б/ сільська дорога, в/ кришталева  совість,
г/ казковий герой, д/ козацький  ватажок, е/ мамина вишня, є/ сміливий крок, ж/ ніжний  погляд, з/ дідова рушниця, и/ теплий  дощ.


ІІ варіант. а/ весняний день, б/ смачне морозиво, в/ Лесина книга, г/літературний твір, д/ травневий  ранок, е/ залізний характер, є/ Сергіїв плеєр, ж/ дощовий ранок, з/ міський транспорт, и/ кислий  лимон.

Немає коментарів:

Дописати коментар

Виступ на методичному об'єднанні

Виступ на методичному об’єднанні «Підвищення ефективності уроку української мови на основі використання сучасних засобів навчання» Нові...